måndag 14 mars 2011

Pelmeni!

Idag var jag i skolan och det var jobbigt. Jag cyklade till stationen, köpte nytt månadskort, satte mig i vagnen och tänkte "Men gud, nu har jag ju hjärtklappning!". Det är vad sjukdom gör med en. Ett tråkigt seminarium senare åkte jag tillbaka till Kalmar. Gick och träffade min kärlek på hans fina skola en snabbis, gick till frissan för att fixa till luggen lite och så tog jag en buss ut till galleriorna för att hämta ut ett paket och handla mat. Två relativt tunga kassar från Maxi fick jag sedan släpa hem ca 1,5 km och ungefär halvvägs så fick jag helt sjukt ont i knäna och armbågarna! Dude! Wtf? Inte ok....

När darling kom hem så kom vi på att vi är otroligt sugna på pelmeni! Och då det är rätt jobbigt att laga det på egen hand så team-work'ade vi ihop ett lass sådana. Nu har vi hunnit äta några också - damn vad gott det blev. Och för er som inte vet vad det är, eller hur man lagar dem så har ni här mitt recept:

Deg: Mjöl + salt + vatten tills det blir lagom
Fyllning: Köttfärs + lök + vitlök + ägg + sambal oelek + salt + peppar

How to: Genom att mixa löken och vitlöken till en purré i en mixer så får den en prima konsistens. Släng sedan ihop det med köttfärsen, ägget, sambal (om önskas starka pelmeni) samt kryddor och rör om till en fin röra. Sen blir det lite trixy, för egentligen behöver man en speciell pelmeniform, men det är möjligt att använda snapsglas eller gaffel också. Kavla ut en del av degen tunnt och lägg sedan små klickar köttfärsröra fördelat över hela den kavlade degen. Kavla en lika stor deg tunnt och täck över. Här kan man alltså använda ett snapsglas att placera över varje köttboll för att trycka så att degen sluter sig runtom köttbollen och lossnar från den övriga degen. Eller så skär man och naggar med en gaffel. Tack och lov att vi har pelmeni-form så att det går fortare! =) Sen lägger man pelmenisarna på en tallrik och stoppar in i frysen. När de ska ätas så skall de läggas i kokande vatten och koka ca 8 minuter. Gott att äta med en del av spadet med lite ättika eller gräddfil i! Ochservera eller - blanda inte ättika och gräddfil = det skär sig.
Hoppas att ni har förstååååått! =)

















2 kommentarer:

Sara sa...

Haha, ja 28 för att vara exakt. Men då rasade ju 12 av mig också på typ ett dygn, hade så hysteriskt mycket vatten i kroppen på slutet där ;)

Ja guuud vad härligt när det är er tur och du får sitta där emd din fina mage och vänta (och vänta och vänta) på ERT mirakel.
vem vet, det kanske blir i samma tid som vår tvåa? you never know ;)

Mmm vad gott det där såg ut. kanske får tipsa kocken i hushållet! ;) puss!

Kelda sa...

Wow måste prova!! :D